Mijn vorige verkoop was VdV en dat bleek een lucky shot. Ze zijn sindsdien met 40% gedaald (-50% op het voorlopig dieptepunt). Ik vrees een beetje voor de firma. U weet, vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. En het vertrouwen tussen HQ en de handelaars is zeer zwaar beschadigd. Uiteindelijk wordt het bedrijf mogelijk opnieuw een commodity type business met dito marges.
Nu, welk bedrijf bezorgt me dit jaar hoofdpijn? Oh ironie, het enige bedrijf dat hoger noteert dan ten tijde van de VdV verkoop : Rolls Royce.
Mooi verhaaltje, enorm mooie prognoses, onleesbare cijfers, permanente herstructureringen en ..........permanent onder de lat door.
Ooit gaan ze 1 GBP free cash per aandeel afwerpen. Of een 10% FCF marge t.o.v. de prijs vandaag.
Over opportuniteitskost van dergelijke positie bestaat een spreekwoord: iets met vogel in de hand en tien in de lucht.
Er kan vanalles mislopen. Stel u voor dat de corrosie problemen bij de Trents ook optreden bij de XWB. Dan is de RR prognose toast.
En, er zijn nog bedrijven die een 10% fcf marge kunnen halen, mss zelfs al op dit moment. En beter bestuurd - of tenminste een betere business- dan RR.
Bovendien, mijn eerste beleggingsdoelstelling is behaald, ook zonder RR (gezien RR nauwelijks bijdraagt tot look-through-earnings, tot op heden).
Dus leek het mij verstandig om de RR positie gevoelig te verkleinen, en de andere posities wat te vergroten:
Bijgekocht:
Picanol
UTX
Acomo
CPRI
SWA
en als nieuwe positie : TIBN (Bergbahnen Titlis & Engelberg)
Stuk voor stuk een gevoelig hogere (look-through) earnings yield dan RR.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten