dinsdag 14 januari 2020

en het doet pijn

ik citeer een artikel ivm Solbrol, bron : de Tijd online

het beurshuis raamt dat dat de luchtvaartmarkt zonder de 737 MAX in 2020 met zo'n 4 procent zal krimpen en dat de verwachte stevige groei in 2021-2023 op twee toestellen van Airbus - de A321neo en de A220 - steunt.
Long story short: 2020 lijkt niet het jaar voor de grote groei van de luchtvaart te worden. Vandaar dat Solvay grote inspanningen doen om zijn lichtgewicht composieten ook in de autosector ingang te doen vinden, maar UBS stipt aan dat die pogingen nog 'in de kinderschoenen staan'. Vandaar dat het beurshuis het advies op 'neutraal' houdt, met een koersdoel van 100 euro. 



Laat dit even bezinken. Geen  of nauwelijks groei in de luchtvaartmarkt dit jaar (2020).  

Herinnert u zich nog wat de SOLVAY  voor goedgelovige beleggers en hun cheerleaders voorspelde in maart 2017? 

30% groei,  jaarlijks. 

Destijds kon u nergens een negatief woordje horen over dit "getransformeerd groeibedrijf"... 
ttz. bijna nergens:
Schaamteloos citeer ik mezelf, 22/03/2017: 
"...
Opvallend, niemand deed moeite om deze waarzeggerij onder de loep te nemen.

Er zijn nochtans andere spelers in die markt, directe concurrenten ,  well-established, bv. eentje met ca. 90 produktlijnen voor zowat 70000 vliegtuigen, plus een portie  dagelijks binnenstromende (groeiende) service inkomsten (iets wat de Solbrol produkten nooit zullen hebben).  

En ziedaar, bij UTC zijn ze ook naar de waarzeggers geweest.
Keken in de glazen bol en zagen wat zo de verwachtingen zijn aan groei in dit segment tussen 2016-2020 :  CAGR 5-7% voor UTC Aerospace Tech. 

Ik weet niet welke waarzegger gelijk heeft.  Maar dat hoeft ook niet. 

Als de eerste waarzegger gelijk heeft, moet er nog altijd enorm veel enorm uitstekend gaan, vooraleer zo'n investering zich loont.  De waanzinnige instapprijs is a priori een enorme molensteen rond de nek van het toekomstig rendement.  

Als de tweede gelijk krijgt met z´n 5-7%, is de eerste zwaar gezjost - want onze groei onderneming werpt op dit moment veel minder cash af dan wat de 3,6% intrestbetaling op de uitstaande bonds verlangt.  En het tafelzilver (de cash koe) is al de deur uit. 
Dat scenario zal pijn doen, daar hoef je geen waarzegger voor te contacteren.

UTC zal daarentegen met beide scenario's goed boeren.
En nog leuker: het is lager gewaardeerd."


Ik denk dat het nog steeds pijn doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten