Ik snap niks van status symbolen en zogenaamde luxe artikelen.
Maar ik was in een bananenrepubliek waar merkenrechten niet worden nageleefd.
Dan zie je een veredelde kiosk met handtassen, allemaal fake. Ik zou verwachten dat elke fake handtas ongeveer hetzelfde kost - nepmateriaalkost plus winstmarge.
Nope, als er een fake LV label/patroon ophangt/opgedrukt staat, kost het 5x méér dan de andere fake.
Verklaar dat maar eens! ...
als rationele speler op de efficiënte marktplaats.
Volgens mij hebben die echte merken er weinig op tegen: ze verdienen er in eerste instantie niks aan, maar er paradeert wel overal gratis reclame van hen rond. En bovendien, die wandelende reclameborden zijn al "geconditioneerd" om vijf keer meer te betalen voor het "merk".
Trouwens, 15j geleden zag je die labels daar nergens, nu zijn ze in namaakvorm echt overal.
Een beetje analoog aan nespresso. Hoe meer "namaak" capsules op de markt, hoe meer echte capsules zij beweren te verkopen, pakweg @100Euro/kg. De fake markt geeft een extra incentive om hun machines te gebruiken, en kennelijk kopen de zuinige mensen dan toch af en toe voor de lol eens de "echte".
********************************************
over nep luxe, Bijou Brigitte bestaat nog. 't is gelijk onkruid, ni kapot te krijgen.
En grappig genoeg, de metrics t.o.v. 12 jaar geleden (toen ik het de eerste keer besprak), zijn haast identiek. P/E onder de 10, en een div rendement van meer dan 7%.
Helaas, de absolute cijfers zijn wat kleiner geworden: koers was toen 66-67euro, vandaag +/-40 (best een volatiel aandeel, kennelijk).
Dividend toen 5,5euro, vandaag verwacht jahoe finans 3 euro p.a.
En raar maar waar, die verkoop van snuisterijen en blingbling blijft een free cash flow fontein.
Geen briljante belegging gezien het koersverloop, maar wel eentje voor coupon addicts.
**********************************************
Geen opmerkingen:
Een reactie posten