woensdag 13 november 2019

aan de grond

Wat mij enorm stoort, is niet echt de technische problemen op zich. We zitten hier aan de edge of technology,  daar kan altijd iets anders uitdraaien dan verwacht. Dat risico loopt elke motor bouwer.

Wat mij stoort, is de inadequate reactie van het top management. Zij beweren namelijk dat ze capaciteit hebben om >600 motoren te bouwen - ze doen het niet omdat Airbus/Boeing er niet zoveel nodig hebben ..... maar er staan dus al jarenlang ca. 30-40 dreamliners aan de grond!

Ze hadden meteen zwaar moeten investeren in spare engines - desnoods met het oude type blades -  en die vliegers onmiddellijk weer in de lucht krijgen. 
Het zou een zware investering zijn, en de cijfers zouden er 1x beroerd uitzien,  maar je krijgt er ook wat voor terug:  tevreden klanten en een grote spare engine pool. Die dingen hebben op zich natuurlijk ook hun waarde - zeker in een wereld gedomineerd door long term care contracten waar de aansprakelijkheid voor disrupties bij RR ligt.
 Nu geven ze gewoon cash aan de airlines en krijgen er absoluut niks voor terug.

Zoals P&W hen het voordoet.  Pratt wisselt enorm veel motoren uit, maar probeert de disruptie voor de airlines zo klein mogelijk te houden door alle wissels vooraf te plannen en af te spreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten