zondag 30 december 2018

III (allez I & I & I )

Kunnen de earnings bij UTX nog groeien? 

I.   Otis.   

Stel: nief gerief wordt aan kost op factuur gezet.  Maar er wordt altijd een tweede factuur aan geniet: die voor 15j onderhoud.  te betalen binnen 30 dagen.  Oligopolie, briljante business, eerst cash, dan werk. 

Nu, als ge al 2.000.000 liften/roltrappen onderhoudt. Wat gaat het onderhoud van de 2.000.001 ste u kosten?  
inderdaad:  niks. Schaalvoordelen heet dat, marginale kost nul. 
En wie heeft er de grootste schaal?  :)) 
Ja maar, ze zullen dan meer volk moeten aanwerven? 
Nope.  Alle onderhoud wordt productiever.  Vandaag 2% per jaar (da's dus het equivalent van 40.000 gratis onderhoudscontracten, eh.). 
Maar morgen versnelt die productiviteitstoename: nu moeten al die liften eerst nog uitgerust worden met sensoren.  Eens dat proces - predictive maintenance - afgelopen is en de liften praten met HQ,  halveert de nood aan maintenance visits (verwachting van Thyssenkrupp in de FT).  
Voor Otis: met hetzelfde volk 4.000.000 onderhoudscontracten. 
Hayes maakt er geen geheim van dat OTIS vanaf nu volop voor volume en lagere marges zal gaan.  Zal er minder goed uitzien op het income statement dan op het cash flow statement. 
 Daar kan ik zeer goed mee leven :-)  


II. Carrier.   Ik heb geen idee.  De winkel lijkt records aaneen te rijgen.  Zou ik dus eerder conservatief inschatten. 

III.  Pratt.  Variant op het scheermesjes model.  
Steekt vandaag geld toe aan elke OEM motor.  
Na de eerste shop visit (voor nieuwe mesjes) break-even.  
De tweede shop visit, 9 jaar na verkoop,  is de sweet spot. Pure winst. 
Wat ook helpt:  die shop visits zijn mandatory en de mesjes moeten gewisseld worden. En ge moet ze bij Pratt kopen.  
Tja, het lijkt me dat de cijfers van Pratt in 2025 andere dimensies zullen hebben dan die van 2018.  Loeb denkt aan >$6B ebitda voor Pratt alleen.   

Rockwell Aerospace
Met afstand de grootste schaal, dus de meeste schaalvoordelen. 
Schijnen veel vliegers besteld te zijn. Er zullen stoeltjes nodig zijn.  De meeste zullen van de marktleider Rockwell komen.  
Avionics, idem.  Met geweldige predictive maintenance synergieën tussen Rockwell avionics en  Pratt.      

Onduidelijk is hoe recessie gevoelig Pratt & Rockwell blijken.
De OEM backlog kan rap wegsmelten/uitgesteld worden.  
Echter, dan moet het oud gerief nog ne keer opgelapt worden. Voor een vriendenprijsje.

enfin, utx target op middellange termijn: X+Y+Z = $10 EPS. 












 



  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten